Незважаючи на всі можливі виклики, з якими зіткнулася українська економіка минулого року - від війни до блокування кордонів - автомобільний бізнес не лише зберігся, але й продовжив розвиток. В результаті об'єм продажів зріс в півтора рази. AUTO-Consulting поспілкувався з представниками провідних імпортерів, щоб до загальної статистики додати думки інсайдерів.
Наскільки вдалим був минулий рік?
«Як для бренду, рік 2023 був, безумовно, вдалим. В Україні стартували продажі абсолютно нового Nissan X-Trail, а також оновились Nissan Juke та Nissan Qashqai. Результати продажів за 2023 рік, також покращились та дозволяють підтримувати високий рівень обслуговування клієнтів», - відповідає Дмитро Кондраков, Керівник департаменту продажів автомобілів, розвитку дилерської мережі та якості обслуговування клієнтів компанії «Ніссан Мотор Україна».
Наталія Топтун, PR-менеджер «Рено Україна», теж досить оптимістично оцінює минулий рік: «Ми досягли запланованого рівня продажів, посіли перше місце на корпоративному ринку продажів із суттєвою перевагою над конкурентами, Renault Duster став найбільш продаваним автомобілем в Україні у 2023 році. Також маємо рекорд в комерційному сегменті, де наша частка ринку складає 35% або іншими словами - кожен третій новий комерційний автомобіль в сегменті до 3,5 тонн був Renault. Тому так, для нас 2023 рік можна назвати вдалим».
Директор ТОВ «Порше Україна» Марія Гарань оцінює рік за позитивною тенденцією до зростання:
«Зважаючи на те, що ринок нових автомобілів у 2023 році демонстрував поступове відновлення порівняно з 2022 роком (ринок нових легкових автомобілів виріс на понад +60%, а продажі комерційних автомобілів ще краще +80%), то це вже є плюсом», - підсумовує Марія.
Не змогли наздогнати ринкові темпи дилери Subaru. За словами Дмитра Бабича, заступника генерального директора компанії «СОДЖІТЗ АВТО УКРАЇНА», «це питання можна розділити на дві частини. З огляду на загальне зростання ринку більше ніж на 60%, нам не вдалося досягнути настільки високого результату. З іншої сторони я не можу назвати рік невдалим враховуючи результати всередині традиційного сегменту».
Яким був головний тренд на ринку нових автомобілів?
Одразу кілька чітких тенденцій відмітив Дмитро Кондраков (Nissan). За його словами в 2023 році можна виділити наступні основні тренди:
- Подолання дефіциту легкових автомобілів в цілому, налагодження постачання, повернення до звичних процесів: реклама, тест-драйви, презентації нових моделей.
- Повернення цінової конкуренції.
- Поява великої кількості реєстрації електромобілів, особливо з Китаю.
Наталія Топтун (Renault) відмічає наступні тенденції:
- Ріст сегменту «сірих» електромобілів та сегменту преміальних автомобілів можна назвати звичними для нашого ринку. (AUTO-Consulting докладно описував причини зростання сегменту преміальних автомобілів)
- Корпоративний ринок зріс на 72% у порівнянні з 2022 роком через велику кількість державних тендерів. Певно, наступного року ріст продовжиться, хоч і не такий суттєвий.
Марія Гарань («Порше Україна») переконана в подальшому зростанні долі SUV, а також збільшенні долі електромобілів, особливо якщо мова йде про ціновий сегмент $27-32 тисяч.
«Очевидним трендом було зростання попиту на електромобілі китайського виробництва. Також, можна відзначити успіх преміальних брендів та повернення кількома брендами позицій, які було втрачено у 2022 через проблеми з постачанням», - каже Дмитро Бабич (Subaru).
З якими ризиками, крім війни, може зіткнутися ринок в 2024 році?
«Загальна ситуація в Україні безпосередньо впливає на стан ринку нових легкових автомобілів», - вважає Дмитро Кондраков (Nissan).
Наталія Топтун (Renault) остерігається:
- Нової блокади кордонів, шляхів постачання автомобілів і запасних частин;
- Внесення певних запчастин до реєстрів, як запчастин подвійного призначення;
- Зміни правил розмитнення;
- Девальвації гривні, що призведе до підвищення цін та зниженню попита на автомобілі.
«Останній пункт призведе до зниження купівельної спроможності, яке буде стримувати відновлення авторинку, - так вважає Марія Гарань («Порше Україна»). Крім того, залишається ризик подальшого відтоку економічно активного населення за межі України, що теж не додає впевненості при оцінках майбутнії перспектив ринку», - резюмують в «Порше Україна».
«Враховуючи відсутність проблем з постачанням комплектуючих для виробництва авто, головним ризиком залишається проблема логістики з якою ми вже стикнулися в 2023 році через страйк на Україно-Польському кордоні».
«Також, сьогодні маємо невизначену безпекову ситуацію у Червоному морі. Такого роду фактори можуть та будуть негативно впливати на ринок з огляду на зростання логістичних витрат, які можуть відобразитися на зростанні цін», - підсумовує Дмитро Бабич (Subaru).