Вже кілька років провідні автомобільні держави переходять на нову модель продажів через інтернет, а автовиробники відмовляються від власних автосалонів, виставляючи їх на продаж. Чи несе цей тренд загрозу для українських автомобільних холдингів?
Чи несуть загрозу існуючим автосалонам онлайн-продажі?
Купити автомобіль не виходячи з дому можна було давно, але розвивати цей напрямок автовиробники почали лише кілька років тому. Нещодавна новина про те, що Mercedes-Benz позбувається власних автосалонів в Німеччині, розбурхала профільне середовище.
Щодо нових викликів, в тому числі сучасного тренду відмови автовиробників від власних автосалонів на користь прямих продажів через інтернет, менеджерка з розвитку дилерської мережі ТОВ «Порше Україна», Наталія Губська, заспокоює:
«На європейських ринках прямі онлайн-продажі дійсно набувають популярності, але менш повільними темпами, ніж очікувалося. Якщо ж говорити про Україну, то навряд чи можна казати про перехід до прямих онлайн-продажів в короткостроковій перспективі, беручи до уваги, серед інших факторів, комплексність цієї концепції».
«Після пандемії онлайн продажі почали швидше розвиватись, особливо в США, меншою мірою в Європі. За прогнозами через кілька років вони будуть займати 10-20%. Це значний обсяг, але дилерам теж вистачить ринку. Тому дилерський бізнес має перспективу в 10-річному горизонті як у світі загалом, так і в Україні зокрема», - аналізує ситуацію Ярослав Вовк, Директор в НІКО Авто Холдинг.
«Прямі онлайн-продажі автомобілів світовими виробниками представляють цікавий розвиток у автомобільній індустрії, і хоча ця тенденція внесе зміни на ринок, ми прогнозуємо, що для роботи дилерських центрів залишиться великий простір. Купівля автомобіля є значною подією в житті клієнта, і доволі витратним заходом. Тому ключовою перевагою традиційних дилерів буде професійна допомога клієнту зробити вибір. Більшість покупців і надалі цінуватимуть особистий підхід та можливість отримати професійні поради від експерта», - ділиться Галина Шипулова, Директорка ТОВ «Автотрейдінг Атолл Груп».
«Продовжать бути актуальними тест-драйви в дилерському центрі, оскільки це можливість особисто оцінити автомобіль, відчути динаміку руху, ергономіку салону, приміряти стиль. Після покупки автомобіль стає особистим простором, вірним помічником, часто засобом самовираження, тому дуже важлива впевненість у виборі. Післяпродажний сервіс також залишиться ключовою складовою офіційних дилерських центрів, оскільки і надалі професійно допомагатиме клієнту підтримувати справність авто і мати впевненість в його надійності», - підсумовує пані Галина.
«Якщо говорити про ринок України - на сьогодні статистика онлайн продажів далека від зростання. Тому у найближчі роки зарано говорити про загрози (Бо кожна загроза це ще й можливість для розвитку). Авторинок Європи під час пандемії показав зростання онлайн продажів майже на 40%. Треба розуміти, що бізнес процеси дилерських центрів будуть трансформуватись на тлі розвитку нових технологій. Але фізична точка видачі та обслуговування авто, надання клієнтської підтримки буде існувати», - переконана Алла Сушина, генеральна директорка Almaz Group.
Чи виживуть монобрендові автосалони?
Останніми роками відкриття нового автосалону - це непересічна подія і справжнє свято, не лише усіх причетних, але й регіону в цілому. Адже новий автосалон, як правило, має власне СТО, відкриває нові вакансії та ще трошки оживляє ділову активність навколо себе. Загалом, стає острівцем ділового мирного життя, чого нам так бракує в ці буремні часи. І все менше відчиняється монобрендових автосалонів, особливо не найпопулярніших марок. Тому резонно поцікавитись у гравців ринку, чи рентабельно взагалі орієнтуватись на таку модель?
«Рентабельність дилерського підприємства залежить від багатьох чинників, що стосуються як продажів нових автомобілів, так і післяпродажного обслуговування. Серед іншого: наявність конкурентоспроможної пропозиції по автомобілям, наявність запасних частин, аксесуари, виконані роботи, їх маржинальність, наявність опцій з фінансування, стабільність поставок, ефективне управління складськими запасами, контроль за операційними витратами, рівень задоволеності клієнтів тощо. Тому питання рентабельності дилерського підприємства варто розглядати в більш широкому контексті ніж моно- чи мультибренд», - переконана Наталія Губська.
«Монобрендові центри мають свою перевагу - це чітка спеціалізація на конкретному бренді і поглиблена експертність в продажах та обслуговуванні. Таким прикладом є наш незмінний лідер №1 - Автоцентр Skoda. Загалом, успішність монобрендових дилерських центрів визначається багатьма факторами: умови роботи з брендом, насиченість ринку, тиск з боку імпорту вживаних автомобілів, обсяг парку для сервісного обслуговування. Але найважливішими є внутрішні фактори - правильно організовані бізнес процеси, стратегія управління, розуміння місцевих ринкових умов та ефективні маркетингові зусилля. Всі наші монобрендові центри є рентабельними», - з оптимізмом відповідає Галина Шипулова.
Погоджується з колегою й Алла Сушина, підкреслюючи важливість сили бренду та професійно вмотивованими співробітниками:
«У нас працює 512 співробітників і нам не доводилось скорочувати персонал. Більше того, наразі відкрито 15 вакансій. Головне пережити найближчі роки - роки адаптації до реалій багатьох зовнішніх факторів та загроз».
Як будуть розвиватися дилерські мережі в найближчі роки?
«Варто очікувати росту дилерської мережі. Особливо серед нових гравців, переважно китайських брендів, які створюють свої дилерські мережі в Україні», - впевнена Наталія Губська.
«Значно кількість автомобільних дилерів в Україні в найближчі роки не зміниться, мережі всіх основних брендів розвинуті і кількісно, і якісно навіть для обсягу ринку в 2-3 рази більшого, ніж поточний. Сьогодні у дилерській мережі НІКО працює більше 600 людей, і ми розвиваємось: наразі є 22 відкриті вакансії», - говорить Ярослав Вовк.
«У п'ятирічній перспективі дилерські холдинги будуть фокусуватися на цифровій трансформації, підвищенні якості обслуговування та адаптації до змін у ринкових умовах. Це включає в себе використання нових технологій, покращення клієнтського досвіду та розвиток післяпродажного обслуговування. Гнучкість та інновації стануть ключовими для успішного розвитку в автомобільному секторі», - переконана Галина Шипулова.
«Щодо перспектив розвитку загальноукраїнських офіційних дилерських мереж, ми передбачаємо, що кількість дилерських точок не буде суттєво змінюватись протягом наступних кількох років. Це пов'язано як з політикою світових автовиробників, і з малим об'ємом ринку. Можливо, дилерські мережі будуть трансформуватися в інші форми», - додає пані Галина.
«В найближчі роки великих змін не очікується, бо розвиток тримає за руку війна і це значно гальмує інвестиції в нашу країну. Безумовно ми плануємо розвиток нашого Холдингу з ціллю посилення позицій в регіонах, де ми представлені», - каже Алла Сушина.
Висновки
Підсумовуючи вищесказане, які тенденції можна відмітити, в якому напрямку розвиватиметься автомобільний бізнес?
«В контексті загальних тенденцій на ринку можемо відзначити збільшення уваги до впровадження нових технологій, в тому числі розвитку онлайн-аспекту, та покращення клієнтського досвіду вслід за іншими сферами бізнесу в Україні», - аналізує ситуацію Галина Шипулова.
«Кожен з гравців ринку, хто вибрав стратегію збереження колективу, посилив свої позиції, адже тільки професійні команди можуть масштабувати бізнес та утримати позиції», - каже Алла Сушина.
Зробили ставку на персонал і у компанії VIDI.
«VIDI відновила свій кадровий потенціал ще у кінці 2022 року. На той момент у команді нараховувалося 1028 працівників (до війни - 1070). Станом на сьогодні - вже 1049 працівників», - підсумовує CEO та співвласник бізнесу VIDI Олександр Джуринський.
Примітно та приємно, що фактично всі успішні керівники великих компаній на перше місце ставлять цінність кадрів. Адже виховати міцного професіонала вартує не лише грошей, а часу та зусиль. І знайти заміну висококласного спеціаліста, який гине у війні з рашкою, дуже непросто. Сподіватимемось на нашу перемогу та продовжуємо працювати на її якнайшвидший прихід.