Як дефіцит пального позначився на роботі водіїв таксі, куди змістилася локація роботи сервісів, наскільки зросли ціни через війну?
Де працюють сервіси
Сервіси Uklon та Bolt від початку повномасштабного вторгнення Росії 24 лютого не припиняли роботу в Україні.
Наразі Bolt продовжує працювати у штатному режимі в усіх містах України, де був запущений, повідомив Сергій Павлик, керівник напряму замовлення поїздок компанії Bolt в Україні. У переліку із 36 міст крім низки обласних центрів також Біла Церква, Бориспіль, Бровари, Дрогобич, Ірпінь, Кам'янець Подільський, Кам'янське, Кременчук, Кривий Ріг, Мукачево, Новомосковськ, Трускавець, Вишгород, Збараж та Здолбунів.
З березня в Bolt з'явилась категорія Support для перевезень та переміщень у разі екстреної потреби за символічну плату - вже здійснили більше 80 000 поїздок, повідомив представник компанії.
Український сервіс Uklon доступний у 26 містах України. Від 1 травня компанія вимушена призупинити роботу сервісу на час воєнного стану та окупації у Херсоні та Херсонській області, від 9 травня - у Маріуполі, повідомили в компанії.
З початку воєнних дій сервіс також запустив послугу «Евакуація» для переміщення між містами України - нею скористалися більше 5 000 разів. Також Uklon запустив проєкт «Волонтер» із розвезення медикаментів, пального, їжі, продуктів та гуманітарної допомоги. У травні Uklon оголосив про запуск франшизи.
Uber зупинив роботу в перші дні війни, однак всередині квітня повернувся до Києва. Наразі сервіс працює у 16 українських містах - до звичної географії з Києва, Львова та низки обласних центрів додались Луцьк, Рівне, Хмельницький. Натомість сервіс зараз недоступний в Одесі, Харкові, Запоріжжі, Херсоні та Маріуполі. Також компанія перезапустила в столиці сервіс Pool Chance, закритий ще до вторгнення - можливість спільних поїздок в одному напрямку.
Uber створив низку соціальних проєктів: надав 10 000 безкоштовних поїздок для потреб працівників критичної інфраструктури, галузі охорони здоров’я та соціальних служб; роздає промокоди на поїздки до місць здачі крові та запустив сервіс Uber Aid Shuttle для сполучення Львова та прикордонного переходу Шегині.
Як змінився попит
Порівнюючи з показниками травня минулого року показники Uklon за місяць цього року впали на третину, квітневий розрив - 44%, розповіли в пресслужбі компанії.
Якщо порівнювати теперішні показники з лютневими - компанія впала у 2,5 раза в кількості замовлень, виторгу та комісії: «Станом на травень у Києві в нашому застосунку було стільки ж автомобілів, як і до війни. Проте кількість замовлень скоротилася на 45%».
Значне скорочення попиту з початком бойових дій на всіх території країни відчули й в Bolt.
«Однак зараз ми помічаємо систематичне зростання активності користувачів. Кількість поїздок вже становить більше половини від довоєнних показників», - каже представник компанії.
Кількість водіїв, що здійснюють поїздки у сервісі Bolt не зменшилась суттєво, каже Павлик. Частина з них вирішили тимчасово не здійснювати поїздки, на це рішення зокрема могли вплинути проблеми з доступністю пального.
В Uklon кажуть, що в березні вдавалося балансувати між кількістю водіїв і пасажирів.
«Вже наприкінці квітня кількість водіїв Uklon стала більшою, у порівнянні з тим, як це було у лютому», - пояснюють в пресслужбі.
Став відчутним регіональний розрив: загальна динаміка відновлення життя в містах демонструє, як центральна Україна через війну помітно випереджає південь та схід.
«Наприклад, рівень використання застосунку у Києві від початку повномасштабного вторгнення до кінця травня збільшився ушестеро (на 40%)», - розповіли в Uklon.
Uber відмовився ділитися статистикою щодо кількості водіїв та бізнес-показників, посилаючись на конфіденційність інформації.
Що з цінами в умовах дефіциту пального
З початку березня Bolt підвищив тарифи у всіх містах - головною причиною став дефіцит пального, пояснює Сергій Павлик. Але на кінцеві ціни це вплинуло незначно, переконує він: до війни поїздка в Києві від Майдану Незалежності до центрального залізничного вокзалу коштувала приблизно 70 грн, то зараз вартість складає приблизно 80 - 85 грн.
Однак така ситуація не всюди, визнає Павлик: «Наразі ми спостерігаємо зростання середнього чека, у деяких містах доволі значне - на 50% більше довоєнного показника».
Втім загалом по Україні середній чек в сервісі збільшився на 10% порівняно з тим, що був до війни, підтверджують слова конкурента в Uklon. Попри те, що ціни на пальне зросли у кілька разів. У чому секрет?
«Попит на поїздки знизився, і динаміка росту замовлень значно поступається приросту активних водіїв», - пояснюють в пресслужбі сервісу.
Uklon переглядає базовий тариф регулярно, коли для цього є ринкові умови (зокрема, вартість пального), повідомили в компанії: «Є населені пункти, де базовий тариф вже підняли у два-три етапи, щоб не спровокувати відмову від послуг драйверів. Адже для більшості водіїв Uklon став місцем основного заробітку».
При цьому Uklon використовує систему коефіцієнтів, наприклад, перед комендантською годиною, коли охочих здійснити поїздку збільшується - водій може взяти замовлення за подвійним тарифом.
Як сервіси долають паливну кризу
Щоб подолати дефіцит палива, водії Uber можуть використовувати програму лояльності Yaskrava, яка інтегрована у додаток Uber і продовжує функціонувати, попри військові дії в Україні, повідомили в пресслужбі компанії.
Від початку вторгнення у межах програми закупили понад 40 000 літрів пального, яке безкоштовно надали більше тисячі водіям Uber.
У Bolt та Uklon до масових закупівель пального не вдавалися, натомість скоротили відсоток комісії за користування сервісами для водіїв. Обидва сервіси з перших днів війни скасували комісію повністю. Згодом відновили її у більшості міст. досі «нульова» комісія із замовлень залишається у гарячих точках - усі кошти від поїздки отримує безпосередньо водій.
Одним з наслідків паливної кризи стало активніше залучення до сервісу водіїв електромобілів, розповідає керівник напряму замовлення поїздок компанії Bolt:
«Вони стали проводити більше часу у нашому додатку. Відповідно, за останні тижні, кількість замовлень в категорії Green зросла приблизно удвічі. Хоча в загальній частці поїздок на нашій платформі ця категорія все ще не така значна».
Bolt працює над стимулюванням приходу на платформу більшої кількості водіїв авто з електродвигунами та активно розвиває сервіс з оренди електросамокатів, каже Павлик.
В Uklon наразі не бачать потреби додатково навмисне стимулювати своїх водіїв використовувати електрокари чи переводити авто на газ, адже динаміка повернення водіїв більша, аніж пасажирів:
«До того ж ситуація з пальним у містах щодня поліпшується, та навіть той дефіцит пального, що є зараз - не впливає на обсяг поїздок», - пояснюють у пресслужбі сервісу.