За 2023 рік ринок вживаних легкових автомобілів склав понад мільйон штук. Це - величезний обсяг, який і досі перебуває у тіньовому стані. Офіційні салони, за деякими оцінками, ледве контролюють 2,5% сегменту внутрішніх перепродажів і не впливають на загальний стан речей. Але так буде не завжди. А як буде? - про це AUTO-Consulting запитали представників найбільших автомобільних дилерських холдингів. Ось як, на їх думку, скоро зміниться ринок і чому.
Куди рухається цивілізований ринок офіційних продажів вживаних автомобілів та чи не загрожує він продажам нових автомобілів?
«Цивілізований ринок офіційних продажів авто з пробігом тільки почав розвиватися. Ринки нових та вживаних автомобілів задовольняють різні сегменти аудиторії, і кожен з них має унікальні характеристики та пріоритети. Клієнти, які розглядають нові авто, зазвичай цінують передові технології, довготривалі гарантії та свіжий дизайн. Вони часто прагнуть отримати останні інновації в автомобільній індустрії. З іншого боку, аудиторія вживаних автомобілів може бути зацікавлена у більш доступних цінах та розумній вартості за пробіг. Деякі клієнти шукають і авто, які можуть представляти собою вигідну альтернативу новим автомобілям. Ці два сегменти мають різні критерії вибору, тому ринок автомобілів з пробігом не загрожує новим», - міркує Юлій Завірюха, керівника відділу маркетингу та реклами групи компаній «Автогруп».
При збалансованому законодавстві ринок офіційних продажів вживаних автомобілів не може загрожувати ринку нових автомобілів, переконаний Олексій Олійник, менеджер з питань регіонального розвитку AWT Bavaria.
«У нас існує потенціал для росту цивілізованого ринку офіційних продажів вживаних автомобілів, якщо буде врегульована законодавча база і дилерські центри отримають можливість викуповувати вживані автомобілі як товар, без додаткових зусиль по оформленню. Також сприятиме введення послуг додаткової гарантії на вживаний автомобіль, які можуть покрити певні потенційні ризики, які можуть виникнути після покупки.
Запровадження таких умов гарантії може значно підвищити впевненість покупців у якості та надійності вживаних автомобілів, що може призвести до збільшення попиту на них через офіційні дилерські центри. Такий підхід також сприятиме підвищенню рівня довіри між клієнтами та дилерами, забезпечуючи більш стабільний та ефективний розвиток ринку вживаних автомобілів», - переконаний каже Антон Яценко, фахівець Групи Компаній «Автотрейдинг».
«Сегмент продажу автомобілів з пробігом через офіційних дилерів буде зростати щороку і досить значними темпами. Розуміючи це, ми плануємо направити значні інвестиції в цей напрямок, в тому числі у відкриття нових точок продажу. Плануємо розвивати на майбутнє і онлайн канал для продажу вживаних авто, і офлайн. Минулого року запустили нову платформу, яка об'єднує в собі сайт та CRM. Також будемо розвивати кількість та якість сервісів для клієнтів цього сегменту. Орієнтуємось на успішні європейські формати, такі як Cazoo», - ділиться планами Ярослав Вовк, директор НІКО Авто Холдинг.
«VIDI вбачає великі перспективи в розвитку напряму вживаних авто, тому ми заклали амбіційні 42% зростання продажів у 2024 році, - каже Олександр Джуринський, CEO та співвласник бізнесу VIDI. - Що для нас важливо - продажі вживаних авто у Київському регіоні зросли більше ніж на 13%. Середній вік вживаних авто, які минулого року перейшли на українську реєстрацію, становив близько 12 років. Очікую, що такі ж тенденції збережуться і в 2024 році.
Цивілізований ринок вживаних авто буде зростати. Клієнти на нові автомобілі і на авто з пробігом - різні, але вони можуть мігрувати з одної категорії в іншу. Тому загрози для продажу нових авто від активізації роботи з вживаними авто - немає, - впевнені у прес-службі холдингу GM Group. Навпаки, люди втомились від авто зі скрученими пробігами і незрозумілою історією. На сьогодні обслуговування на офіційному сервісі не набагато дорожче ніж в «гаражах». Тому наша задача популяризувати і розвивати ринок цивілізованого трейд-іну».
Яким буде майбутнє ринку вживаних автомобілів?
«Це буде комбінований варіант між онлайн продажами та відкритими майданчиками. Сам ринок нам підказує шляхи розвитку», - каже Олексій Олійник, менеджер з питань регіонального розвитку AWT Bavaria.
Погоджується з попереднім спікером і Юлій Завірюха, керівника відділу маркетингу та реклами групи компаній «Автогруп».
«Світ швидко розвивається і всі ми йдемо в онлайн продаж. Однак у сегменті вживаних автомобілів остаточне рішення клієнт приймає лише побачивши автомобіль наживо. Тому, у найближчі 5 років це буде комбінований варіант», - говорить Олександр Подручний, Генеральний директор групи компаній «Автокрафт».
«На сьогодні 80% наших клієнтів шукають авто на онлайн ресурсах (маркетплейсах). Але купують авто тільки після огляду на майданчику. Клієнти поки що не довіряють продавцю на 100%. Обов'язково особисто перевіряють стан лако-фарбового покриття, наявність пошкоджень. Але ми робимо все для того щоб завоювати повну довіру клієнтів і продавати вживані авто онлайн, без майданчиків», - повідомили нам у прес-службі «GM Group».
«Наше бачення майбутнього ринку автомобілів з пробігом - це сертифіковані автосалони, в яких клієнт з впевненістю отримує автомобіль з прозорою історією для себе, а не «кота в мішку». Для онлайн аукціонів поки ще зарано для нашого ринку. Можливо, років через п'ять ми зможемо повернутися до цього питання», - каже Владислав Росляка, керівник відділу продажу вживаних автомобілів ДЦ «Віннер Автомотів».
«Коли ми тільки входили на автомобільний ринок, було біля п'яти автомобільних холдингів, які займали до 95% ринку. Решта 300-400 дилерів по всій країні займали частку 5%. Але ми мали амбіції, характер, обрали правильну стратегію - зосередитися на дилерському бізнесі у той час, коли інші компанії намагалися стати імпортерами того чи іншого бренду, сформували гарну тактику - формат локацій у вигляді автомістечка, і це обумовило наш успіх», - ділиться спогадами Олександр Джуринський, CEO та співвласник бізнесу VIDI.
Всім офіційним продавцям ще дуже далеко до лідерства на ринку вживаних автомобілів, обсяг якого склав в минулому році 1,177 мільйона штук, а за рік до війни в 2021-му був 1,7 мільйона автомобілів. По дуже грубим оцінкам, продажі вживаних автомобілів через офіційних продавців складають не більш ніж 2% цього ринку, решта - продаються через «тіньові схеми». Щодо імпорту - там майже всі 100% у «тіні», адже фізичні особи мають пільги при розмитненні одного автомобіля на одну фізичну особу на рік.
Чому ж така низька частка на цьому ринку офіційних продавців? З 2009 року законодавство було змінено таким чином, що офіційні продавці вживаних автомобілів мали при отриманні товарних автомобілів в обов'язковому порядку здійснювати їх державну реєстрацію на себе. Оскільки усі такі продавці є юридичними особами, то з прийняттям нормативних актів щодо військово-транспортного обов'язку, свої товарні автомобілі такі продавці мають ставить ще й на обліку у ТЦК та СП (колишні військомати). Тобто, викупивши автомобіль, офіційний продавець ставить його на облік у військомат, а вже потім - здійснює державну реєстрацію на себе. Коли знаходиться клієнт - потрібно зняти машину з обліку у військоматі, та перереєструвати його на нового власника. Маса непотрібної бюрократичної тяганини.
Для порівняння, у тіньових ділків угода виглядає по-іншому, набагато простіше: знайшли машину - викупили по нотаріальній довіреності з правом перепродажу; знайшли клієнта - продали по довіреності. Ніяких перереєстрацій, військоматів тощо. І виглядає усе не як бізнес-угода (хоча по факту такою є, адже посередник отримує прибуток), а як продаж машини однією фізичною особою іншій. Податків, на відміну від продажів через офіційних продавців, такі ділки не платять, - продовжує Олександр.
Виходить парадокс: офіційний бізнес, який несе більше витрат і чесно платить податки, на ринку у гірших умовах ніж автобізнесмени-перекупи, які тримають у «тіні» ринок обсягом 1,1 - 1,7 млн автомобілів і не платять податків. Обсяг втрат бюджету оцінюється експертами ВААІД у 30-34 млрд гривень щорічно.
З метою вирішення цього питання народними депутатами Д. Гетьманцевим, Я. Железняком та іншими, до Верховної Ради внесено законопроект «про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами суб'єктами господарювання, які поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС» (реєстр 9083).
«Чекаємо на його прийняття. Це дасть змогу вивести ринок з «тіні»», - підкреслює Олександр Джуринський, CEO та співвласник бізнесу VIDI