В інтерв'ю «Інтерфакс-Україна» заступник голови Національного банку України Сергій Ніколайчук дав зрозуміти, що в умовах ризику скорочення міжнародної підтримки, коштом якої фінансується високий зовнішньоторговельний дефіцит в умовах війни, варто розглянути можливості обмеження некритичного імпорту, насамперед за рахунок фіскальних важелів. Фактично, це означає, що незабаром слід очикувати ініціатив по підвищенню мит на цілий ряд товарів, в тому числі і на автомобілі.
«На нашу думку, це варто було б розглянути як один із заходів, щоб як скоригувати зовнішні торговельні баланси, так і посилити спроможність держави у фіскальній сфері, якщо такі обмеження реалізовувати за рахунок додаткового оподаткування некритичного імпорту», - сказав він.
Ніколайчук зазначив, що високий торговельний дефіцит в умовах воєнного стану є логічним наслідком руйнування виробничих потужностей, логістичних труднощів. В таких умовах є нормальним прагнення компенсувати продукції вітчизняних виробників імпортною.
Згідно з даними Нацбанку, від'ємне сальдо зовнішньої торгівлі України товарами й послугами за 11 місяців 2023 року сягнуло $34,11 млрд, зокрема товарами - $25,74 млрд. Порівняно з аналогічним періодом 2022 року сумарний дефіцит зріс на 58,9%, зокрема торгівлі товарами - майже у 2,2 раза.
Ніколайчук наголосив, що обмеження внутрішнього споживання шляхом ослаблення курсу нацвалюти в умовах воєнної економіки є контрпродуктивним методом, за допомогою якого, в разі негативного сценарію, проблему розв'язати не вдасться.
«В умовах війни маємо чітко пріоритезувати видатки економіки, на які цілі вони йдуть. Робити це за допомогою курсової політики точно не вийде. Для цього потрібно використовувати фіскальні важелі, наприклад можна диференціювати митні тарифи. Як крайній захід уводити певні обмеження на некритичний імпорт або досить обмежувальні мита на таку продукцію», - вважає заступник голови НБУ.
І хоча в цьому інтерв'ю Ніколайчук не називав автомобілі, але саме вони є у першій «групі ризику». Тому є велика вирогідність, що Уряд буде ініціювати підвищення мит на авто, або певні класи авто, або відміни преференцій для певних категорій авто (електромобілів). Яким саме механізмом будуть намагатися скористатися в Уряді, щоб ввести додаткове опадаткування і тим самим зменшити обсяг цієї групи імпорту, - скоро стане зрозумілим.