У середині листопада вартість автомобільних партій газу на східних терміналах Польщі та в країнах Балтії не зазнала суттєвих змін. На умовах DAP Ягодин ціни на ПБТ з польських базисів становлять $796-865/т, це на $2/т менше порівняно з попереднім тижнем.
На балтійських ГНС середня вартість зросла на $5/т, до $783-859/т. Але фактична вартість партій газу у багатьох випадках вища через більші транспортні витрати українських компаній. Залежно від того, який маршрут обирають перевізники, щоб дістатися польських і балтійських терміналів, перевезення територією ЄС обходиться на $50-130/т дорожче порівняно з прямими шляхами, які були доступні до початку страйку на українсько-польському кордоні. Нагадаємо, що після блокування трьох КПП імпортери почали тестувати нові маршрути доставки, які пролягають через Словаччину, Угорщину й Румунію. Але темпи імпорту залишаються низькими. У першій половині листопада компанії розмитнили лише 36 тис. тонн СВГ, це на 10 тис. тонн менше порівняно з жовтнем.
Вартість гуртових партій автогазу на східних терміналах для внутрішнього ринку Польщі порівняно з минулим тижнем зменшилася на 70-100 зл/т за рахунок укріплення злотого до долара. Пропан-бутанова суміш російського походження пропонується за 2 650-2 700 зл/т ($659-671/т) FCA, продукт європейського й американського виробництва продається за 3 100-3 200 зл/т ($770-796/т) FCA.
На словацьких терміналах в Кошице й Требішуві пропан-бутанова суміш пропонується за €775-800/т. Імпортери зазначають, що словацький ресурс став дорожчим після початку страйку на польському кордоні.
«Постачальники підняли ціни на €80/т, оскільки бачать, що в Польщу їхати дорожче», - каже український трейдер. Водночас ажіотажу на словацькому напрямку немає.
«Кількість запитів на придбання продукту зросла, але не дуже сильно», - повідомив представник словацької компанії.
Варто зазначити, що 16 листопада до польських колег приєднались словацькі перевізники, які на годину блокували роботу КПП «Вишнє Нємецьке-Ужгород». До цього КПП працював в нормальному режимі, щодобово тут перетинало кордон в середньому 100 вантажівок. Утім, учасники ринку повідомляють про черги завдовжки 20 км на виїзд зі Словаччини.
Пропозиції залізничних партій не змінилися й становлять $870-900/т на умовах DAP Ізов. Опитані enkorr компанії повідомили про укладання двох угод цього тижня за $875-895/т.
«Попит на відвантаження залізницею великий, але відчувається нестача вагонів», - каже польський постачальник.
Цього тижня українські компанії розмитнювали залізничні партії за $760-810/т DAP.
Українські імпортери зазначають, що термін постачання залізничних партій до українських сховищ складає біля двох тижнів.
«Машини - це краплі, майже весь імпорт це залізниця. Там також бувають затримки, але загалом їде стабільно», - каже закупівельник великої мережі АЗК.
Вартість залізничних партій пропану в балтійських портах Польщі цього тижня не змінилася й становить $740-760/т. З урахуванням транспорту до українського кордону морський газ коштуватиме $850-860/т DAP Ягодин/Ізов. Котирування ПБТ на білорусько-польському кордоні цього тижня також не зазнали змін і становлять $488-515/т DAP Брест.
На південному напрямку пропозиції скрапленого газу обмежені через дефіцит продукту на румунському ринку. Румунські постачальники повідомляють, що не мають вільних обсягів. На тлі дефіциту газу українські постачальники зазначають зростання премій на контракти з постачання газу з Алжиру й США (STS у Єгипті або Греції) та зз інших середземноморських країн і базисів.
«Якщо в жовтні на CIF у Галаці виходило +$120 (до котирувань Sonatrach - ek), то зараз це $130-140 і, думаю, найближчим часом буде більше», - каже оператор південного напрямку.
У середині листопада автомобільні партії ПБТ в Галаці відвантажуються за $795-800/т, продукт із високим вмістом пропану було продано за $805-815/т.
Угоди на автомобільні партії ПБТ у Мангалії було укладено в середньому за $800/т, але судно з продуктом у порт надійде лише наприкінці тижня. Учасники ринку припускають, що оператор терміналу в Мангалії може не виконати деяких зобов'язань з відвантажень газу, що пов'язано із забороною на експорт СВГ з Казахстану, яку впроваджено 14 листопада.
У Мідії обсяги пропозиції також обмежені, останні партії газу відвантажувалися за $775/т FCA Наводарі.
«Мідія зараз працює переважно на румунський ринок через дефіцит газу в країні», - зазначає румунський трейдер. На українських дунайських терміналах ситуація дещо краща.
За останні кілька днів на південь України надійшло 3,8 тис. тонн морського ресурсу. Зі слів трейдерів, до кінця листопада планується ще декілька партій.