Польські перевізники продовжують вставляти палиці в колеса українським паливним компаніям. Водночас на півдні на перешкоді імпорту дизпального стала негода - шторм у Чорному морі й снігові замети на румунсько-українських КПП уповільнили постачання з цього напрямку.
Цього тижня премії на автомобільні партії дизпального на східних терміналах Польщі зросли на $6-14/т і становлять $85-110/т до котирувань CIF. Окремі трейдери підвищили націнки через зростання операційних витрат до здорожчання морського ресурсу. Водночас постачальники зазначають, що продажі дизпального автомобільними партіями суттєво впали.
«У листопаді вибірка по автомобілях десь на 40% нижча порівняно з жовтнем», - каже великий польський трейдер.
Через страйки паливний трафік польсько-українським кордоном майже нульовий, хоча окремим компаніям вдається прорвати блокаду.
«Деякі паливовози висмикують із черги й у супроводі польської поліції відправляють на оформлення», - каже український імпортер про ситуацію на КПП «Медика - Шегині».
На внутрішньому ринку Польщі гуртові партії дизпального протягом тижня здешевшали на 76 зл/м3, до 5 135 зл/м3 ($1 078/т) завдяки зменшенню котирувань і незначному зміцненню курсу злотого. Спред із котируванням CIF зменшився на $15/т й становить $263/т.
Компанія Orlen Lietuva наступного тижня зменшила премії на автомобільні партії на $15/т, до $50-60/т. Країни Балтії - найвіддаленіші джерела постачань для українського ринку, тож в умовах блокування польських кордонів охочих їхати в Литву й Латвію меншає з кожним днем. Минулого тижня з литовських терміналів Orlen в Україну доїхали лише 64 машини (1,59 тис. тонн). Для порівняння: 2-8 жовтня було розмитнено 343 паливовози з дизелем (8,61 тис. тонн).
На південному напрямку продажі й відвантаження дизпального цього тижня були обмежені через негоду. Крім того, 30 листопада й 1 грудня в Румунії святкують день святого Андрія і День об’єднання, тому багато місцевих постачальників у ці дати угод не укладають.
Автомобільні партії дизелю з Констанци пропонуються за +$60-70/т до середземноморських котирувань CIF. На терміналах «Роман» і «Фундуля» продукт пропонується з преміями +$100/т і +$115/т відповідно.
На дунайських терміналах націнки на автомобільні партії дизпального цього тижня зросли в середньому на $10-15/т, до $105-130/т. Але ці підвищення варто розцінювати як «поправку на погоду». Два трейдери повідомили enkorr, що були змушені сплачувати демередж через неможливість вчасно завантажити й розвантажити обсяги.
«На вихідних ми дуже довго зливали продукт із баржі, оскільки до терміналу доїхали не всі машини через снігові замети», - каже один із трейдерів.
У другій половині тижня ситуація на морі й на одеських автошляхах поліпшилася, тому компанії змогли відновити продажі в нормальному режимі.
З кінця минулого тижня український паливний ринок почав входити в зимовий сезон з усіма його принадами - зменшенням попиту й поганими погодними умовами. Протягом грудня імпортери зменшуватимуть обсяги закупівлі дизелю й водночас триматимуть запаси продукту на випадок логістичних збоїв. Наприкінці листопада країни-учасники ОПЕК+ домовилися скоротити видобуток нафти на 2 млн б/д в першому кварталі наступного року. Ринки нафтопродуктів поки що ніяк не відреагували на рішення картелю. Навпаки, 1 грудня котирування газойлю ICE впали на $40/т, до $800/т. Утім, деякі трейдери припускають зростання цін на дизпальне в Європі протягом місяця.