Платні дороги в Україні: де їх побудують і скільки коштуватиме проїзд

У Кабінеті міністрів України знову розглядають можливість будівництва в Україні платних доріг. Заступник міністра розвитку громад і територій України Сергій Деркач зазначив, що наразі вивчають шість напрямків, де можуть збудувати такі магістралі. 

Дискусії про платні дороги в Україні точаться упродовж останнього десятиліття. Їх поява є однією з умов євроінтеграції, тому обговорення цієї теми активізувалося після підписання Угоди про асоціацію з ЄС.

Де можуть з'явитися платні дороги в Україні

За словами народного депутата Сергія Крейденка, наразі розглядається можливість побудувати перші платні дороги в Дніпропетровській, Київській, Львівській, Одеській та Полтавській областях. Представники влади та консультанти з ЄС вимірюють інтенсивність дорожнього руху на перспективних напрямках. Перші подібні траси можуть збудувати за кілька років.

Платні дороги є комерційними проєктами, які повинні бути рентабельними. Щоб інвестиції окупилися, необхідно, аби трафік на цих магістралях був інтенсивним - мінімум 18 000 авто на добу. Звісно, вигідніше будувати такі траси на транспортних коридорах, де передусім курсує чимало вантажних автомобілів.

Представники влади та експерти в різні роки назвали цілу низку напрямків, де можуть збудувати платні траси. Найперспективнішим вважається маршрут від пункту пропуску «Краковець» (на кордоні з Польщею) до Львова із можливим продовженням до міста Броди в Рівненській області. В останньому випадку його довжина складе 280 км.

Також є плани збудувати платну магістраль від Києва до Білої Церкви (паралельно трасі Київ-Одеса). У 2019 році тодішній міністр інфраструктури Владислав Криклій повідомив, що разом із Всесвітнім банком було ініційоване дослідження доцільності будівництва платних доріг на ділянках Львів-Краковець та Київ-Одеса, а також Львів-Стрий та Львів-Тернопіль.

Крім того, в різні роки називали такі потенційні напрямки будівництва платних трас:

Скільки коштуватиме проїзд платними дорогами в Україні

Платні дороги в Україні планують будувати на умовах концесії, тобто інвестор вкладатиме свої кошти в проєкт, а потім трасу передаватимуть йому в тимчасове користування і саме йому надходитимуть кошти, сплачені водіями за проїзд по магістралі.

Утім, тарифи за проїзд платними дорогами встановлюватиме не інвестор, а уряд. Згідно закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо передавання повноважень з нормативного регулювання ціноутворення у галузі будівництва автомобільних доріг загального користування», Кабінет Міністрів оголошує концесійний конкурс і визначає параметри дороги, її вартість та строк концесії.

На початку 2022 року першим заступником голови Укравтодору Андрієм Івко була озвучена цифра у 8 євроцентів за кілометр, що за нинішнім курсом НБУ становить приблизно 3,5 гривні.

Варто зазначити, що платні траси не можуть повністю замінити безкоштовні дороги - законодавство це забороняє. Вони повинні стати сучаснішою та комфортнішою альтернативою наявним шляхам.

Источник: Фокус
Фото: Велике будівництво
07.12.2024
#дороги