Минулий тиждень був дуже напружений для учасників оптового ринку. Вперше з грудня 2022 року трейдери відчули ознаки ситуативної нестачі пропозицій дизпального. Втім, поки це не призвело до зростання цін, проте й очікуваного падіння не відбулося.
Вся увага ринку була сконцентрована на Півдні, де з 5 жовтня було призупинено розмитнення палива з молдавського та болгарського напрямків. Нагадаємо, це відбулось через звернення СБУ до Енергомитниці з вимогою інформуват про надходження пального з цих напрямків для додаткової перевірки.
Між тим, за даними enkorr, деякі партії все ж таки були розмитенні. За словами трейдерів, пощастило болгарським вантажам компанії «Трейдлім» («Стейлед»), хоча у самій компанії це спростували.
«Трейдлім не імпортує пальне вже чотири місяці», - сказав у слухавку жіночій голос, що назвався представником компанії.
Черги на півдні призвели до активних пошуків продукту на інших базисах постачань. Це автоматично призвело до скупчення паливовозів в порту Констанца та інших прикордонних переходів, які залишились поза увагою правоохоронців. Згідно даних сервісу «єЧерга» черга дійсно є: на румунських КПП вона становить 7-11 днів.
Одним із очікуваних кроків трейдерів стало перекидання уваги на північний напрямок. Це також призвело до зростання напруги, яка спостерігалась тут й до останніх подій на півдні. Та ж «єЧерга» показувала, що черга на польсько-українських КПП сягає 9-10 днів.
Іншим індикатором попиту, що зростає, стали повідомлення про підвищення премій польськими продавцями. Як повідомляв enkorr, деякі пропозиції сягали +$90-120/т до котирувань CIF. Але опитані польські трейдери кажуть, що такий рівень націнки пропонують ті, в кого немає вільного ресурсу, проте є бажання протестувати психіку українських контрагентів.
«Так, премії будуть зростати, зокрема через поступовий перехід на зимову марку, але більше $10-20/т ми не очікуємо», - прокоментували в потужній трейдерській компанії Польщі.
Стоїмо!
Склалася непроста ситуація. З одного боку «митні» проблеми призвели до зменшення постачання з найбільш дешевих напрямків, що мало би штовхнути ціну догори, З іншого боку на початку жовтня європейські котирування ДП почали знижуватись. За минулий тиждень (з 6 по 12 жовтня) південні котирування впали на $50/т (до $880/т), а на Північі Європи - на $49/т (до $896/т). Це створює потенціал зниження оптових цін мінімум на 1,5 грн/л.
По факту ринок відреагував майже непомітним зниженням на 0,25 грн/л (49,25 грн/л). Вочевидь два фактори з протилежними знаками врівноважили ситуацію.
Дивно, але вартість дизпального на Півдні зменшилась навіть більше, ніж в середньому по ринку – на 0,5 грн/л та знаходилась у межах 46-48,5 грн/л.
У західному регіоні ДП можна було придбати за 47-49,5 грн/л або на 0,25 грн/л, до 48,75 грн/л, або на 0,25 грн дешевше, ніж тижнем раніше.
У північному та центральному регіонах цінники на дизельне пальне за тиждень також скинули по 0,25-0,5 грн/л, до 49,5 грн/л та 50,5 грн/л, відповідно.
Червоний жовтень
За даним enkorr, в цілому з 5 по 12 жовтня кількість розмитнених бензовозів зменшилась на 22% порівняно з позаминулим тижнем. Між тим, обсяг ввезеного ДТ збільшився на 7%.
Оперативні дані кажуть про те, що запаси дизелю в країні знижуються. Одна з причин - безпекова.
«Ми висушуємо бази й переходимо на реалізацію з коліс. Всі розуміють, що масовані осінні обстріли попереду», - каже власник великої мережі АЗС.
При зменшенні запасів, черги на кордоні можуть підсушити ринок і призвести до локального дефіциту.
«В центральних областях вже відчувається недостача дизельного пального. Ми не змогли оперативно купити навіть пару бензовозів», - прокоментував один із невеликих трейдерів.
У цих умовах багато чого буде вирішувати оперативність та безперебійність постачань, з чим зберігаються проблеми як на півдні, так й на півночі. Дехто на ринку вважає, що проблеми на польському кордоні можуть зникнути одразу після виборів, які відбудуться 15 жовтня.