За перші чотири місяці року українські імпортери забезпечили стабільне постачання пального в Україну в обсягах 2,3 млн тонн бензину і дизельного пального, що на 9% більше, ніж довоєнного 2021-го.
«Це означає, що нова система постачань пального з Європи й надалі успішно функціонує, руйнуючи колишній міф про неможливість життя без Росії й Білорусі», - пишуть у публікації «Точка опори: як працює ринок пального у 2024 році» директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн і кореспондент enkorr Наталія Курган.
Водночас, зі слів авторів, нова система постачання палива має і свої особливості, яких раніше не було. Вони нагадують, що діючи на упередження наслідків ембарго проти Росії, імпортери 2023 року побили всі можливі рекорди з постачання.
«До ажіотажних постачань тоді доклав руку й уряд, який на той час ще не отямився від кризи навесні 2022-го, а тому наполегливо рекомендував трейдерам створювати запаси. Є інформація й про те, що урядовці транслювали хвилювання Європи й США, які теж побоювалися можливих проблем», - йдеться у публікації.
«У результаті і європейці, й українці навезли стільки, що розпродували його до літа. Це створило високу базу порівняння і враження зменшення ринку. Насправді 2024 рік є просто більш стабільним, зокрема й через спокійне проходження зими», - аналізують поточну ситуацію й ретроспективу розвитку ринку автори публікації.
Водночас, з їхніх слів, ринок має певні ризики й сьогодні. Наприклад, величезним викликом стало блокування польського кордону з перших чисел лютого і до кінця квітня. Такі непередбачувані події призвели до стрімкої втрати частки бензину, який постачається автотранспортом. У відсоткових показниках втрати для постачань із Польщі становлять 84%, а для Литви - 55%.
«Втрачені обсяги було компенсовано «залізничним» ресурсом: імпорт бензину залізницею збільшився більш як удвічі», - вказують на ринкові трансформації автори публікації.
Разом із цим поступово відходять логістично далекі й невигідні напрямки, загострюється конкуренція між тими, хто лишається, зокрема між Польщею й Румунією.
«Якщо торік польських і румунських постачальників бензину налічувалося зо два десятки, то поточного року спостерігаємо фактично за суперництвом двох компаній - PKN Orlen і OMV Petrom», - йдеться у матеріалі.
На дизельному «фронті» все те ж протистояння між Польщею (502,4 тис. тонн, на 19% більше, ніж торік) і Румунією (496,3 тис. тонн, +8%).
Автори зазначають, що географія імпорту пального зменшилася шляхом значного зниження постачань із Болгарії, Молдови й Литви, а також їх відсутності - з Албанії, Франції, Хорватії, Естонії й Північної Македонії. Водночас додалися Ізраїль і Австрія.
Головний результат, на думку експертів, зникнення спекулятивних «премій» у закордонних постачальників й зниження закупівельних цін до мінімально можливих у поточних умовах.