На початку жовтня паливо на польських АЗС коштувало менше 6 злотих за літр. З того часу ціни на колонках зросли приблизно на 10%. Однак наступні збільшення мають бути меншими, пише Rzeczpospolita.
Водії, які заправляються на польських станціях, майже щодня спостерігають підвищення цін на рідке паливо. Останні дані порталу e-petrol.pl показують, що поточна середня ціна на дизельне пальне становить 6,69 злотого за літр і 6,54 злотого на бензин Pb95. Так, за тиждень дизель здорожчав на 23 гроші, а бензин - на 7 грошей. Ще більше зростання можна побачити, якщо порівняти поточні ціни з цінами трохи більше місяця тому. На той час обидва вида палива коштували менше 6 злотих. При цьому середня ціна на автогаз залишається стабільною і з середини жовтня становить 3,09 злотого.
«Останніми днями ціни на дизельне пальне на станціях зростали швидше, ніж ціни на бензин, що стало наслідком змін, які відбуваються на оптовому ринку», - зазначає Якуб Богуцький, аналітик ринку палива e-petrol.pl.
Наразі 1 м3 дизельного пального (Ekodiesel) Orlen коштує на 155 злотих більше, ніж у День усіх святих (1 листопада). У свою чергу, вартість закупівлі бензину (Євросупер 95) за цей час зросла на 45 злотих. Це може позначитися на рахунках, сплачених водіями за кілька днів.
Зі слів Богуцького, водії повинні враховувати подальше підвищення наступного тижня. Однак його масштаби не будуть великими, на рівні кількох центів за літр палива, а дизпальне все ще має більший потенціал зростання, ніж бензин.
«У середовищі, яке постійно змінюється, важко передбачити, які роздрібні ціни ми можемо спостерігати в довгостроковій перспективі. Якби на ринку не було значних подій, як негативних, так і позитивних, я оцінюю, що до кінця року дизельне пальне могло б коштувати в середньому 6,7-6,8 злотого, а бензин Pb95 - близько 6,6-6,7 злотого», - каже Богуцький.
На думку аналітиків, нещодавнє підвищення в Польщі є наслідком того, що компанія Orlen пропонувала паливо, особливо перед останніми парламентськими виборами, за цінами, які відрізняються від ринкових. Оскільки така ситуація не могла довго зберігатися, компанія з кінця жовтня планомірно підвищує оптові ціни. Оскільки вона - домінуючий гравець у галузі, її дії поширюються на весь ринок.
Unimot, один із найбільших імпортерів палива в Польщу, щойно підрахував, що тільки в третьому кварталі його група втратила 72,4 млн злотих через негативні умови на польському дизельному ринку. Іншою проблемою є неможливість виконання договірних зобов’язань щодо закупівель дизельного пального в Польщі через обмежений доступ до нього, а отже, необхідність задовольняти претензії клієнтів дорожчим імпортом.