Низькі роздрібні продажі у мережах АЗК й величезні запаси, що були створені на початку року, сприяють подальшому зменшенню імпорту автомобільних марок бензину. За даними enkorr, у березні обсяги пального, які було ввезено в Україну, впали на 37%, до 85,2 тис. тонн.
Нагадаємо, у січні українські компанії імпортували рекордні 202,6 тис. тонн бензину. Грудневий імпорт також був великим і склав 196,6 тис. тонн. Обсяг пального, що було ввезено з-за кордону, перевищував поточні потреби ринку. Але напередодні впровадження антиросійського ембарго 5 лютого великі роздрібні оператори й трейдери створювали запаси, щоб уникнути можливого дефіциту. Невизначеності ринковій ситуації додавали перебої з електропостачанням, що траплялися внаслідок обстрілів енергетичної інфраструктури. Це призвело до зростання споживання бензину власниками генераторів, сегменту, який важко піддається прогнозуванню.
Після впровадження ембарго стало зрозуміло, що проблем із постачаннями бензину очікувати не слід. Крім того, з початку лютого ситуація в українській енергетиці почала покращуватися, а людей на заправках із каністрами поменшало. Стабілізація електропостачання в країні дозволила відновити роботу електротранспорту у великих містах, що призвело до зниження користування власними авто й таксі. Результатом стало падіння імпорту бензинів у лютому на 33%. Але такого зменшення було замало, тому скорочення закупівель за кордоном тривало і в березні.
Переважна більшість компаній минулого місяця скоротила закупівлі бензину за кордоном. За даними enkorr, п'ять найбільших українських мереж АЗК зменшили імпорт бензину на 32,6 тис. тонн, до 40,4 тис. тонн. Решта компаній придбала 44,8 тис. тонн палива, це на 18,2 тис. тонн менше, ніж у лютому.
У березні компанії значно зменшили закупівлі бензину у грецьких і румунських постачальників, які у лютому забезпечували майже 60% українського імпорту. Продажі грецького Motor Oil (Hellas) зменшилися на 39%, до 14,5 тис. тонн, тоді як відвантаження продукту з НПЗ Hellenic Petroleum упали на 72%, до 6,1 тис. тонн. Румунська OMV Petrom у березні зменшила обсяги прямих постачань в Україну на 40%, до 13,8 тис. тонн. Інший румунський виробник, Rompetrol, не здійснював прямих відвантажень із заводу в Неводарі з кінця січня, хоча його продукт на адресу українських компаній продовжують постачати молдавські трейдери.
Постачання бензинів із північних базисів зменшилися не так сильно, як на півдні. У березні обсяги імпорту продукту з Польщі й країн Балтії скоротилися лише на 11%, до 26,3 тис. тонн. Утім, це вдвічі менше, ніж у січні, коли імпорт сягав 56,6 тис. тонн. Попри падіння кільком компаніям минулого місяця вдалося збільшити обсяги продажів бензину в Україні. Нафтовий концерн Orlen збільшив постачання висооктанового палива зі своїх заводів у Польщі й Литві на 26%, до 9,4 тис. тонн. Компанія Unimot, яка є постачальником продукції з німецьких НПЗ Total і PCK, у березні збільшила продажі в Україні на 15%, до 4,6 тис. тонн. Водночас компанія Arcturus, оператор паливного терміналу в Щецині, практично не відвантажувала бензину на український ринок із початку березня.
Зменшення попиту на бензин із боку українських компаній сприяло зниженню премій у західних трейдерів. Так, із початку року націнка на автомобільні партії палива, що продавалося зі східних терміналів Польщі, зменшилася зі $125-135/т до $90-95/т. Водночас на внутрішньому ринку реалізація бензинів у мережах АЗС залишається високоприбутковою. За даними еnkorr, у першій половині квітня різниця цін на продукт у гурті та вроздріб тримається на рівні 10 грн/л.