У другій половині листопада ситуація на українсько-польському кордоні залишається напруженою. Це зумовлює скорочення продажів дизпального автонормами з польських і балтійських базисів. Водночас постачальники на півдні б'ють рекорди продажів.
Цього тижня премії на автомобільні партії дизпального на східних терміналах Польщі не змінилися і становлять $79-96/т до котирувань CIF. Через ситуацію на кордонах постачальники змушені коригувати обсяги власних закупівель.
«На грудень ми замовили менше продукту з Німеччини, оскільки наші автомобільні продажі в Україну сильно впали», - каже польський трейдер з компанії Solumus.
Співрозмовник додає, що відвантаження залізницею у листопаді зросли, але компанія може відправляти не більше 3-4 поїздів на місяць через брак вагонів і логістичні обмеження.
На внутрішньому ринку Польщі гуртові партії дизпального протягом тижня здорожчали на 9 зл/м3, до 5 211 зл/м3 ($1098/т) слідом за зростанням котирувань. Спред із котируванням CIF зменшився на $17/т і становить $248/т.
Orlen Lietuva також не змінювала умов продажу. На наступний тиждень з литовських базисів дизпальне пропонується з преміями +$65-75/т до котирувань CIF. Проблеми, які підкинули польські перевізники, загрожують цьому напрямку посухою.
«Цього тижня я вперше не замовляв машини з Orlen», - каже київський трейдер.
«Машинами з Литви не веземо вже місяць - немає сенсу», - зазначають в іншій компанії.
За останні два тижні розмитнення автомобільних партій дизпального з Польщі й країн Балтії впало вдвічі. Зокрема відправлення ресурсу з терміналів Orlen Lietuva, який є найбільшим постачальником дизелю бензовозами, після 6 листопада впали в чотири рази.
Страйк на польському кордоні завдає збитків не тільки українському бізнесу, а й польським і балтійським паливним компаніям.
«Я не знаю, кому в Польщі вигідно блокування кордонів, але точно не нам», - каже польський трейдер.
На півдні, на відміну від західного напрямку, постачальники збільшують продажі палива.
«Черги, звісно, є і на Румунію, але порівняно з Польщею ситуація на цьому напрямку набагато краща», - каже український імпортер.
Водночас компанії зазначають, що вагони з Румунії їдуть дуже повільно.
«Завантаження вагонів з Констанци доводиться чекати по два тижні», - розповідає один із трейдерів.
Автомобільні партії грецького, індійського й саудівського дизелю з Констанци пропонуються +$50-80/т до середземноморських котирувань CIF. На терміналах Романі Фундуля продукт уже котирується з преміями +$100/т і +$115/т відповідно.
На дунайських терміналах трейдери змушені зменшувати націнки під тиском надлишкових обсягів продукту в регіоні. Цього тижня автомобільні партії дизпального пропонуються +$90-130/т до котирувань CIF, це на $10/т більше порівняно з серединою листопада.
За підсумками листопада імпорт дизпального, ймовірно, перевищить жовтневі обсяги. Водночас трейдери прогнозують поступове зменшення продажів наступного місяця через скорочення закупівель агропідприємствами.