Комісія Європейського Союзу розпочала розслідування стосовно субсидування електричних транспортних засобів з Китаю. Це рішення викликало гнівні реакції у Пекіні, і, як вказують експерти, назріває торговельна війна.
Нещодавно здавалося, що немає виходу з глобальної економічної інтеграції, але торговельна війна між США і Китаєм, а потім пандемія коронавірусу порушили цей глобальний економічний порядок. Тепер часто країни діють на власний розсуд, як Китай і США. Це особливо не подобається європейському автомобільному виробництву. Все частіше говорять, що перехід до транспортних засобів з нульовими викидами найбільше вдарить саме по європейських компаніях та буде подарунком для їхніх конкурентів.
Особливо це стосується китайських компаній, які мають багато переваг порівняно з європейськими виробниками. Дешева робоча сила, енергія і сировина, доступ до рідкоземельних металів та субсидії від уряду дозволяють їм створювати значно дешевші електричні транспортні засоби, а саме ціна є однією з причин все ще невисокої популярності електромобілів. Європейські автовиробники несуттєво представлені на китайському ринку, тоді як китайські виробники у ЄС займають все більшу частку. Тому Європейська Комісія вирішила діяти.
«Світові ринки заполоняють дешеві китайські електромобілі. Значні державні субсидії штучно утримують їхні ціни на низькому рівні та спотворюють наш ринок. Комісія розпочала розслідування стосовно субсидування електричних транспортних засобів з Китаю. Європа відкрита для конкуренції, але не гонки на виживання. Ми маємо захищати себе від недобросовісних практик», - заявила Урсула фон дер Ляйєн, голова Європейської Комісії.
Гнів Пекіну
Міністерство торгівлі КНР назвало європейське розслідування «актом протекціонізму, який суттєво порушить функціонування ланцюгів поставок в глобальній автомобільній промисловості». Воно також попередило, що це негативно вплине на торгові відносини між Китаєм і ЄС. Цікаво, що у 2022 році Китай був для ЄС третім за обсягом ринком збуту і водночас найбільшим імпортером в ЄС. Попри це, Європейська Комісія, очевидно, намагаючись захистити позиції європейської автомобільної промисловості, вжила рішучих заходів, які можуть призвести до нарахування великого мита на транспортні засоби з Китаю, що має вирівняти шанси для виробників з ЄС.
Автовиробники ЄС також невдоволені
Європейська Комісія представила пропозицію Закону про промисловість з нульовими викидами та регламент про критичні сировини в березні 2023 року, котрі повинні не тільки вписуватися в цілі Європейського зеленого курсу, але також гарантувати безпеку та конкурентоспроможність промисловості ЄС на фоні США та Китаю. При цьому автомобільна галузь попереджала значно раніше, що спосіб впровадження такої трансформації в ЄС може бути недостатнім для забезпечення економічної конкурентоспроможності ЄС. Сьогодні автовиробники вважають ухвалені заходи недостатніми.
«Якщо розглянути публікацію Закону про промисловість з нульовими викидами або можливе нарахування мита на китайські автомобілі, цього недостатньо для захисту конкурентоспроможності європейської промисловості та забезпечення справедливої трансформації в автомобільній галузі. Без спрощення процедур, змін в правилах державної допомоги та стимулів для приватних інвесторів зазначені цілі ЄС з питань клімату досягнуті неможливо, або це відбудеться коштом європейської економіки та автомобільної промисловості. Політики ЄС мають відповідати міжнародній конкуренції, щоб встигнути наздогнати або навіть випередити країни з-поза ЄС. Європі, і особливо автомобільній галузі, на такому переломному етапі трансформації не варто бути без стратегії промислового розвитку, яка підтримає вітчизняні компанії. Ми чітко бачимо, що США і Китай не мають таких проблем», - зазначає Томаш Бебен, голова Асоціації дистриб'юторів та виробників автомобільних запчастин (SDCM), член Правління CLEPA, Європейської асоціації виробників автомобільних запчастин.