Дефіцит пального на ринку обумовлений багато в чому тимчасовими провалами з боку окремих великих гравців, зокрема, «Укрнафта» та БДСМ, і не має системного характеру, вважає директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
«Ажіотажу немає, половина робочих станцій порожні в очікуванні покупців. Отже, немає і системної проблеми. Йдеться про локальні обставини та факапи», - написав він на своїй фейсбук-сторінці в п'ятницю.
Як звернув увагу експерт, дефіцит бензину спостерігається, зокрема, у мережах АЗК ПАТ «Укрнафта» та «БРСМ-Нафта».
«У кількох мережах зник бензин і не тільки. Зокрема, це мережі «Укрнафта» та БРСМ. Це насправді чимало, адже сумарно мережі оперують майже 750 АЗС - понад 15% від загальної кількості. Тому не дивно, що на кілька годин зникає бензин та в деяких популярних мережах», - вважає Куюн.
Водночас, як він зазначив, аналіз даних показує, що в грудні в Україну надходять рекордні обсяги імпорту та бензину та дизельного пального (ДП), які відчутно вищі за «гарячі» літні місяці.
«Якщо без подробиць, то тижневі постачання бензину в грудні на 30%, а дизеля на 25% вищі, ніж у попередні чотири місяці», - наголосив експерт.
На його думку, дефіцит пального у мережах АЗС «Укрнафти», зокрема, викликаний відходом постачальників пального в особі групи «Приват», які також забезпечували логістику мереж компанії.
«Після раптової «націоналізації» «Укрнафта» на початку листопада залишилася без постачальника пального - групи «Приват». Це не вся проблема - «приватівці» також забезпечували логістику, а для мережі понад 500 АЗС це 80-100 машин», - заявив Куюн.
Проте, за його інформацією, «Укрнафта» наразі шукає постачальників та сподівається відновити продаж протягом тижня. Також компанія готується провести тендер із купівлі бензовозів.
Водночас, як вважає експерт, перебої з пальним у мережі «БДСМ-Нафта» могли бути спричинені несвоєчасними закупівлями необхідних компонентів для виробництва бензину.
«Здається, хтось просто недогледів із постачанням. Хвиля несподіваного попиту після обстрілу 23 листопада вимила продукт із мережі, а купити новий виявилося проблематично», - зазначив він.
Однак він зазначив, що дефіцит пального був спричинений також і низкою інших факторів.
«Насправді, наприкінці стресонули всі. З одного боку, черги з бажаючих долити 5 літрів до повного і генератори, з іншого - паралізований через очікування ембарго європейський ринок та знеструмлена митниця. А тепер ще й погода», - прокоментував він.
Незважаючи на це, експерт не вбачає підстав для занепокоєння споживачів на ринку, оскільки обсяги постачання імпортного пального до України є високими.